Onze visie

Unilever is een uniek bedrijf, met een trotse geschiedenis en een mooie toekomst. We hebben ambitieuze plannen voor duurzame groei en een sterk gevoel voor maatschappelijke betrokkenheid

Een duidelijke richting

Meisje met Lipton-ijsthee in zwembad Het is ons doel duurzaam leven tot gemeengoed te maken. Wij werken aan een betere toekomst, iedere dag, met merken en diensten die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen.

In 2009 lanceerden we ons zogenaamde Compass – onze strategie voor duurzame groei. Hierin hebben we een heldere en aansprekende visie vastgelegd om de omvang van ons bedrijf te verdubbelen en tegelijkertijd onze milieuvoetafdruk te verkleinen en onze positieve maatschappelijke impact te vergroten. Het vormt de motor achter ons voornemen te bouwen aan een duurzaam bedrijf voor de lange termijn. Dit is vastgelegd in ons Unilever Sustainable Living Plan.

Door onze expertise als multinational te combineren met onze diepe wortels in verscheidene lokale culturen, bieden we nog steeds een assortiment producten dat aansluit bij de wensen van grote aantallen consumenten. Daarnaast versterken we onze goede betrekkingen in de opkomende markten waarvan wij geloven dat ze belangrijk zijn voor onze toekomstige groei.

Door onze mondiale reikwijdte optimaal te benutten en mensen te inspireren elke dag kleine acties te ondernemen, geloven we dat we kunnen helpen een groot verschil te maken in de wereld.

"We kunnen onze ogen niet sluiten voor de uitdagingen waarvoor de wereld staat. Bij de aanpak ervan moeten bedrijven een expliciete en positieve bijdrage leveren. Ik ben ervan overtuigd dat we op die manier een rechtvaardiger en duurzamer wereld kunnen creëren voor ons allemaal”, aldus Unilever CEO Paul Polman.

“Dit betekent echter wel dat bedrijven moeten veranderen. Het Unilever Sustainable Living Plan is een blauwdruk voor duurzame groei. En in 2014 versterken we ons Plan met nieuwe commitments om fundamentele verandering een extra impuls te geven.”

Onze prioriteiten & principes

Unilever heeft zich eraan gecommitteerd duurzaamheid te ondersteunen en onze consumenten wereldwijd te voorzien van de producten die zij nodig hebben om er goed uit te zien, zich goed te voelen en meer uit het leven te halen.

Vijf kernprioriteiten vormen de basis voor onze merkencampagnes. Hieronder enkele voorbeelden van de wijze waarop verschillende merken deze toepassen.

Een betere toekomst voor kinderen

  • Onze mondverzorgingsmerken Signal en Close-Up stimuleren kinderen hun tanden ‘s ochtends en ‘s avonds te poetsen voor optimale gebitsgezondheid. We werken ook samen met de FDI World Dental Federation en ondersteunen programma’s voor mondhygiëne wereldwijd.

  • Merken als Omo en Persil hebben geholpen ouders te laten geloven in de onconventionele filosofie ‘Vuil is Goed’. Kinderen leren door te spelen, en modderspetters en grasvlekken kunnen eenvoudig worden verwijderd met effectieve wasmiddelen.

  • Unilever werkt ook samen met het World Food Programme en lanceerde het initiatief Together for Child Vitality om onze kennis op het gebied van voeding in te zetten voor kinderen in enkele van de armste landen ter wereld.

Een gezondere toekomst

  • Van onze margarinemerken Becel/Flora is wetenschappelijk bewezen dat ze helpen het cholesterolniveau te verlagen.

  • Vaseline heeft de Vaseline Skin Care Foundation gelanceerd, die onderzoek doet naar huidaandoeningen en hulp biedt aan mensen die daarmee te maken hebben.

  • Lifebuoy-zeep is al geruime tijd op de markt in zich ontwikkelende markten overal ter wereld; de campagne van Lifebuoy om handenwassen met zeep te bevorderen bereikte in 2013 200 miljoen mensen in 53 landen.

Een toekomst met meer zelfvertrouwen

  • De Campagne voor Echte Schoonheid van Dove maakt in haar advertenties gebruik van echte vrouwen in plaats van modellen. Dove heeft ook het Dove Self Esteem Fund opgericht dat miljoenen jonge vrouwen voorlicht en inspireert.

  • Ons haarverzorgingsmerk Sunsilk werkt samen met enkele van ’s werelds vooraanstaande haarspecialisten om gezamenlijk formules te ontwikkelen speciaal voor problemen als haaruitval, kroezend haar, slap haar en weerbarstige krullen.

  • De tandpasta van Close-Up biedt consumenten in zich ontwikkelende markten betaalbare oplossingen op het gebied van mondhygiëne, zodat zij met vertrouwen hun gebit kunnen verzorgen.

Een betere toekomst voor de planeet

  • Het is onze doelstelling ons bedrijf te laten groeien en tegelijkertijd onze milieuvoetafdruk te verkleinen en we werken er binnen de distributieketen aan om dit voor elk merk te realiseren.

  • Onze wasmiddelenmerken, waaronder Surf, Omo, Persil en Comfort, hebben gezamenlijk het Cleaner Planet Plan gelanceerd, om consumenten te stimuleren hun wasgewoonten aan te passen en zo minder water en energie te gebruiken.

  • Ons theemerk Lipton steunt projecten op het gebied van duurzame bosbouw in Afrika.

Een betere toekomst voor landbouw & boeren

  • Veel van onze merken bevatten ingrediënten die op ethisch verantwoorde en duurzame wijze zijn geproduceerd en die onafhankelijk zijn gecertificeerd.

  • Dat geldt bijvoorbeeld voor Lipton-thee, dat is gecertificeerd door Rainforest Alliance, en voor het ijs van Ben & Jerry’s, waarvan verschillende smaken onder meer Fairtrade-vanille en -amandelen bevatten.

  • Ongeveer de helft van onze grondstoffen komt uit de land- en bosbouw en dus werken we eraan om onze belangrijkste gewassen 100% duurzaam te maken.

Meer informatie

Relevante artikelen