Over ons
Unilever is een van 's werelds toonaangevende producenten van consumentengoederen. We maken en verkopen ongeveer 400 merken in meer dan 190 landen.
Duurzaam leven tot gemeengoed maken
Dagelijks gebruiken 2,5 miljard mensen onze producten om er goed uit gezien, zich goed te voelen en meer uit het leven te halen. Dat is ongeveer een derde van de wereldpopulatie die kiest voor bekende namen zoals Lipton, Knorr, Dove en Hellmann’s en iconische lokale merken zoals Bango in Indonesië en Suave in de VS. Sterker nog, dertien van de top 50 merken ter wereld zijn eigendom van Unilever.
Ons geografische bereik geeft ons een ongeëvenaarde wereldwijde aanwezigheid, inclusief een unieke positie in opkomende markten die 58% van onze omzet genereren.
Onze zakelijke activiteiten bestrijken een complexe, wereldwijde waardeketen. We werken met duizenden leveranciers en besteden ongeveer € 34 miljard aan goederen en diensten, waaronder ongeveer € 13 miljard aan ingrediënten en grondstoffen waar we producten van maken in onze 300+ fabrieken in 69 landen. Deze producten worden vervolgens gedistribueerd aan 25 miljoen retailers, van supermarkten tot kleine buurtsupers en via snelgroeiende kanalen zoals e-commerce en direct-to-customer. Daarnaast zijn we de tweede grootste adverteerder ter wereld, op basis van media-uitgaven.
- 190
-
Aantal landen waarin we werkzaam zijn
- 160k+
-
Aantal mensen dat we in dienst hebben
- € 1 miljard
-
Bedrag we elk jaar investeren in R&D
Dit soort grootschaligheid komt met verantwoordelijkheid
We leven in een wereld die steeds minder zekerheden biedt en die steeds sneller verandert. De temperaturen stijgen, er zijn vaker droogtes, voedsel wordt steeds schaarser, de kloof tussen rijk en arm neemt toe en miljarden mensen hebben nog steeds geen toegang tot basishygiëne en sanitaire voorzieningen.
Maar de maatschappij verandert. Er is een verschuiving naar bewustere en duurzamere consumptie waarbij individuen steeds meer persoonlijke verantwoordelijkheid nemen voor de impact van hun aankoopbeslissingen.
Daarom is ons doel simpel: duurzaam leven tot gemeengoed te maken.
Daarmee bedoelen we dat we helpen aan het creëren van een wereld waarin we allemaal goed kunnen leven binnen de natuurlijke grenzen van de planeet.
En samen met onze bredere gemeenschap - onze partners, leveranciers en burgers - boeken we vooruitgang.
Dit wordt ook vandaag nog gedreven door dezelfde pionierende geest waarmee Unilever in1890 begon; met een eenvoudig stuk zeep waardoor hygiëne normaal werd in het victoriaanse Engeland.
En terwijl ons bedrijf groeit, werken we actief aan: