1. Home
  2. Duurzaam leven

Samen kunnen we veranderen hoe de wereld zakendoet

Al meer dan 120 jaar zijn we pioniers, innovators en change-makers. Van een zeep die levens redt tot veel merken die de wereld veranderen. Maar de wereld staat niet stil en elke dag leren we hoeveel meer we kunnen - en moeten - doen.

Acht jaar geleden creëerden we het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) om een bedrijf te bouwen waar de wereld trots op kan zijn.

En we hebben veel om te vieren.

Bekijk hoeveel vooruitgang we hebben geboekt

  • We hebben meer dan een 600 miljoen mensen geholpen om hun gezondheid en hygiëne te verbeteren.
  • We hebben broeikasgassen en het water en afval dat gepaard gaat met het maken van onze producten, aanzienlijk verminderd.
  • Meer dan de helft van onze landbouwgrondstoffen zoals palmolie, papier en thee worden nu duurzaam ingekocht.
  • En we hebben de levens van miljoenen mensen verbeterd via initiatieven, zoals onze programma's voor kleine boeren en kleine, onafhankelijke winkeliers.

Naast het behalen van onze doelen, heeft onze belofte om 'duurzaam leven de normaalste zaak van de wereld te maken' geleid tot innovatie en de ontwikkeling van nieuwe manieren van zakendoen en doelgerichte merken. Dit zijn een aantal van onze recente hoogtepunten:

We bewijzen dat verantwoordelijk zaken doen goed is voor het bedrijf.

Meer groei

Woman in the forest

Uit ons eigen onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle consumenten nu al duurzaam koopt, of wil kopen. Daarom hebben we onze 'Sustainable Living'-merken ontwikkeld, die allemaal een duidelijk doel hebben met betrekking tot een maatschappelijk of ecologisch probleem en die bijdragen aan het USLP.

We hebben momenteel 26 'Sustainable Living'-merken, waaronder Dove, Lipton, Hellmann’s en Seventh Generation. 22 van deze merken staan in onze top 40. Ze hebben de afgelopen vier jaar continu beter gepresteerd dan het gemiddelde groeipercentage van Unilever en leverden in 2017 70% van de omzetgroei van Unilever.

Lagere kosten

Man and waste recycling

Door minder afval te produceren en ons gebruik van energie, grondstoffen en natuurlijke bronnen te verminderen, creëren we winstgevendheid en verminderen we de kosten, terwijl we minder te maken hebben met prijsvolatiliteit.

Door de eco-efficiënte maatregelen die we sinds 2008 toepassen in onze fabrieken, hebben we meer dan € 830 miljoen aan kosten kunnen besparen.

Minder risico

Woman cultivating chilli peppers

Middels onze duurzame manier van ondernemen beschermen we onze toeleveringsketen tegen de risico's van klimaatverandering en de inkoop van grondstoffen.

56% van onze landbouwgrondstoffen werd eind 2017 betrokken uit duurzame landbouw.

Meer vertrouwen

Marathon initiative

Door duurzaamheid centraal te stellen in ons bedrijfsmodel, blijven we relevanter voor consumenten en versterken we onze relaties met aandeelhouders.

90% van onze medewerkers zegt trots te zijn om voor Unilever te werken en afgelopen jaar zijn we in 44 van de 52 markten waarin we werven, uitgeroepen tot 'most desired employer' - dat is 25% meer dan het jaar daarvoor.

Als bedrijf houden we ons oog op de toekomst gericht. We passen ons aan en blijven onszelf ontwikkelen om telkens een stap voor te blijven.

We gebruiken wat we hebben geleerd om de verandering te weeg te brengen die we willen zien.

Maar we weten ook dat het tijd is voor nieuwe ambities. Om verder te kijken dan 2020, naar het Unilever van de toekomst.

Wij hebben niet alle antwoorden en we weten dat we onze ambitie alleen kunnen behalen middels vertrouwen en samenwerking.

Dus hebben we onze gemeenschap gevraagd ons te helpen met het vormgeven van de volgende fase van onze reis.

Meer dan 40.000 mensen binnen en buiten ons bedrijf.

investeerders en ijsproevers, technologische leiders en theemakers, creatievelingen, academici, zeepmakers en strategen

hebben allemaal hun zegje gedaan.

We gebruiken al deze inzichten en ideeën om de toekomst van ons bedrijf te helpen vormgeven en ontwikkelen.

Onze ambitie is om meer goed te doen en een positievere impact te creëren. Samenwerken om onze gemeenschappen en onze planeet te laten bloeien en groeien.

Samen vinden we opnieuw uit hoe we zaken moeten doen.

Doe jij mee?

Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACTEER ONS

Neem contact op met Unilever en de gespecialiseerde teams of maak wereldwijd nieuwe connecties.

Contacteer Ons