De AI Act van de EU[a] is 's werelds eerste uitgebreide AI-wet die beoogt de risico's van AI-gebruik te verminderen en wordt algemeen beschouwd als de blauwdruk voor vergelijkbare AI-regelgevingskaders die over heel de wereld ontwikkeld worden.
Maar bij Unilever is verantwoord gebruik van AI al jaren prioriteit, zoals Andy Hill, Chief Data Officer, en Christine Lee, Chief Privacy Officer, toelichten.
Integrale borging: de intelligente manier om met AI te werken
Unilevers reis met AI-borging als doel begon in 2019, toen het mondiale debat over digitale transparantie en privacy steeds intenser werd, en het bedrijf zijn praktijken op het gebied van data- en AI-ethiek begon te herzien.
In 2021 heeft Unilever zijn bedrijfsprincipes aangescherpt om zich in te zetten voor verantwoord, ethisch en fair gebruik van gegevens. In de jaren daarna zijn we begonnen met het opzetten van een AI-borgingsproces en het opschalen daarvan voor de explosieve 'booming' groei van generatieve AI. En nu is dit een onderdeel van de manier waarop wij zakendoen.
"Naleving van de regelgeving is een cruciale component van ons Kader voor Verantwoorde AI en we houden proactief toekomstige juridische ontwikkelingen in de gaten die impact op Unilever kunnen hebben", legt Christine Lee, Chief Privacy Officer, uit.
Om naleving van regelgeving te kunnen waarborgen, worden bij Unilever potentiële nieuwe projecten die van AI-systemen gebruikmaken beoordeeld door een multidisciplinair team materiedeskundigen, met inbegrip van onze partners bij Holistic AI. Deze kijken naar de behoeften van het project, beheren de risico's en stellen verbeteringen of risicobeperkende strategieën voor die noodzakelijk kunnen zijn voordat zo'n project wordt uitgerold. Daarnaast is er sprake van doorlopende monitoring.
Dit triagesysteem wordt verder ondersteund door Unilevers Verantwoorde AI-principes, een herbevestiging van onze inzet om AI-technologieën te ontwikkelen, te implementeren en te gebruiken in lijn met de gedragscode van Unilever – Unilever’s Code of Business Principles – en verder wettelijke en regelgevende vereisten en VN-normen.
We zien mogelijkheden in het gebruik van AI om de productiviteit, creativiteit en groei bij Unilever te stimuleren.
Andy Hill, Chief Data Officer
Degelijk risicomanagement
Dit proces is nu volledig geïntegreerd in de hele organisatie. Onlangs heeft het team de mijlpaal van 150 'gewaarborgde projecten' bereikt.
"Door 'proof of concept'-projecten die AI-systemen gebruiken in een vroeg stadium door een grondig borgingsproces te loodsen, kunnen we innovatiever zijn en betrouwbare AI-systemen sneller volledig implementeren", zegt Andy Hill, Chief Data Officer.
Met meer dan 500 AI-systemen over heel de wereld, van AI-gestuurde R&D die snellere innovatiecycli mogelijk maakt tot machinaal geactiveerd voorraadbeheer en generatieve AI-gestuurde consumentervaringen in de marketingwereld, is beschikken over een Kader voor Verantwoorde AI dat ontwikkeling, implementatie en gebruik van AI kan managen, van essentieel belang voor de activiteiten van Unilever.
"We zien potentieel in het gebruik van AI om de productiviteit, creativiteit en groei bij Unilever te stimuleren", voegt Andy daaraan toe.
"Met augmentation ondersteunen we onze teams – door te leren, betere beslissingen te nemen en nieuwe ervaringen op te doen. En we denken dat door autonome systemen te creëren, AI de productiviteit in ons bedrijf kan stimuleren.
"Naarmate de implementatie van deze systemen toeneemt, mogen we niet onderschatten hoe belangrijk het is ervoor te zorgen dat ze op een verantwoordelijke manier werken."
Het tempo bijhouden in een snel veranderende sector
Doordat we volledig zicht hebben op de AI-bedrijfsmiddelen van Unilever, kunnen we risico's effectief managen en gemakkelijker gelijke tred houden met nieuwe wereldwijde juridische kaders zoals de EU AI Act en de Executive Order inzake AI van het Witte Huis in de Verenigde Staten.
"Hoewel Unilever juridische en ethische beveiligingsmechanismen voor AI heeft ontwikkeld, kan er nog steeds sprake zijn van risico's omtrent thema's zoals IP-rechten, gegevensprivacy, transparantie, vertrouwelijkheid en AI-vooroordelen, omdat juridische kaders kunnen achterlopen op de zich snel ontwikkelende technologie", verklaart Christine.
Voortdurende waakzaamheid en schaalbare processen die zich kunnen aanpassen aan veranderende regelgeving zijn de doeltreffendste manier om naleving te garanderen in dit snel veranderende landschap, en dit is waar het AI-borgingssysteem van Unilever in het voordeel is.
"Omdat de vraag naar AI-systemen, technologie en capaciteiten blijft groeien, verwachten wij dat de regelgeving zich verder ontwikkelt naarmate landen hun eigen benaderingen tot het beheer van AI gaan bespreken", aldus Andy.
"We zullen ervoor blijven zorgen dat Unilever in de pas blijft lopen met juridische ontwikkelingen die van invloed zijn op onze activiteiten en merken – van auteursrecht op door AI gegenereerd materiaal tot wetgeving op het gebied van gegevensprivacy en reclame.
Ik ben erg benieuwd waar de integratie van digitale innovatie en de nieuwste technologieën ons naartoe brengen, maar we moeten er ook voor zorgen dat onze data goed worden beheerd, en dat wanneer Unilever AI gebruikt, dit op een effectieve en verantwoorde manier gebeurt”, voegt hij eraan toe.