Zonnige dagen zijn goed nieuws voor de ijsverkoop.
In Groot-Brittannië kopen negen van de tien consumenten tussen juli en oktober een ijsje. In Italië, dat 28% van de totale ijsverkoop in Europa voor zijn rekening neemt, verwachten we met de hoge volumes van dit voorjaar dat de sector een omzetstijging van 6% in 2024 haalt[a]. En in India, dat gemiddeld 300 dagen zon per jaar heeft[b], verwacht de Economic Times dat de omzet in 2024 30 tot 40% zal stijgen ten opzichte van de ijsaankopen in 2023.
Volgens Nielsen groeit de vraag naar handmerkijs, zoals Cornetto, bovendien 2,5 keer sneller dan de totale merkijsmarkt[c]. En de impulsaankopen van ijs zullen naar verwachting in 2024 43 miljard dollar (39,7 miljard euro) bedragen[d].
Hoe zorgen onze ijsmerken ervoor dat ze onmisbaar zijn voor de consument?
Voor Cornetto draait het om de consumentervaring, die de kern vormt van de nieuwe zomercampagne ‘Unwrap It’.
Cornetto Classico: gebruikmaken van een icoon
“Cornetto is een ijsicoon dat een heerlijke multi-zintuiglijke ervaring biedt. De romige ijsbol, het knapperige hoorntje en het chocoladepuntje bestaanal meer dan 60 jaar,” aldus Barbara Scala, Global Brand Lead voor Wall’s en Cornetto.
Veel consumenten associëren Cornetto met de Cornetto Classico. Het is een wereldwijde bestseller. Het merk heeft van het ijsje, met zijn kenmerkende witte logo op een blauwe achtergrond, de ster gemaakt in zijn campagnes wereldwijd.
Ook het uitpakritueel en de onweerstaanbaarheid van het product zijn kernelementen. “Deze campagne draait helemaal om het stimuleren van de voorpret en we gaan terug naar de basis door de aantrekkingskracht van een Cornetto voorop te zetten. Als het ijsje uit de verpakking wordt gescheurd en niets anders er meer toe doet, wordt het belangrijkste moment”, aldus Scala.
Focussen op het uitpakken en onthullen van het product op de verpakking
Er zijn ook nieuwe verpakkingsontwerpen uitgerold in 80 belangrijkste SKU’s (identificatiecodes) van Cornetto. Hierop is te zien hoe het product wordt uitgepakt, waarbij de beelden in dezelfde stijl zijn opgenomen als de campagne.
Verkoopmateriaal voor vrieskasten in supermarkten maken ook gebruik van de blauwwitte visuele identiteit van de Cornetto Classico, evenals van het uitpakritueel.
“Dat is echt de spil van het merk”, aldus Scala.
We zorgen dat de aantrekkingskracht van een geliefd product terugkomt. Voor ons is dat de ervaring van de consument tijdens het uitpakken van een Cornetto. Dit is kenmerkend voor het merk.
Barbara Scala, Global Brand Lead voor Wall’s en Cornetto
Cornetto-momenten afstemmen op lokale markten
“We hebben ook gekeken naar hoe een ‘onvergetelijk Cornetto-moment’ er voor verschillende markten zou kunnen uitzien. Daarom is de campagne op maat gemaakt en lokaal relevant, wat uiteindelijk de betrokkenheid van de consument stimuleert”, aldus Scala.
“In Europa luidt het ‘Cornetto Unwrap’-moment bijvoorbeeld het begin van de zomer in.” “Het is dat gevoel dat je voor het eerst over het strand naar de zee loopt. In markten als Italië en Turkije is onze slogan dan ook ‘Unwrap your summer’.”
“In Azië wordt Cornetto geassocieerd met een moment samen met vrienden.” “Om Gen Z-consumenten te bereiken, werkten we samen met K-pop superster Cha Eun-Woo om de campagne met de slogan ‘Once you Unwrap, you can’t go back’ te lanceren.”
“In India, een andere kernmarkt, staat Cornetto bekend als het originele ijsmerk dat in een hoorntje zit, dus op deze markt hebben we onze slogan leuk en simpel gehouden. Namelijk: ‘Unwrap the OG’”, vertelt Scala.
De aantrekkingskracht van Cornetto toekomstbestendig maken
“Tijdens de pre-tests kregen de tv-commercials voor onze ‘Cornetto Unwrap’-campagne de beste scores die we ooit voor Cornetto hebben gezien in al onze belangrijkste markten: Indonesië, India, Turkije en Italië. We geloven echt dat we de aantrekkingskracht van het merk hebben vergroot”, aldus Scala.
“In het eerste kwartaal van dit jaar kende Cornetto een eencijferige groei en positieve volumes. Met een sterke betrokkenheid van de consument en door onze producten echt onmisbaar te maken, is het ons doel niet alleen om ervoor te zorgen dat Cornetto een goede zomer heeft – we maken het ijsicoon ook toekomstbestendig.”