Doorgaan naar Inhoud

Hoe we de natuur beschermen om het bedrijf gezonder te laten groeien

Gepubliceerd:

Onze actuele duurzaamheidsdoelstellingen versterken onze betrokkenheid bij de natuur. Chief Procurement Officer Willem Uijen legt uit hoe we veerkrachtige ecosystemen ondersteunen op de locaties waar we werken en waarom het beschermen en regenereren van de natuur van cruciaal belang is voor mensen, de planeet en ons bedrijf.

Een weelderig, groen maïsveld onder een gedeeltelijk bewolkte hemel met bomen op de achtergrond.
Willem Uijen, Chief Procurement Officer bij Unilever
Willem Uijen, Chief Procurement Officer

Het verlies aan natuur en de gevolgen van klimaatverandering veroorzaken aanzienlijke risico's voor economieën, bedrijven en leefgemeenschappen over de hele wereld. Naar schatting 3,2 miljard mensen wereldwijd worden negatief getroffen door landdegradatie[a] en er wordt aangenomen dat ongeveer 1 miljoen planten- en diersoorten met uitsterven worden bedreigd[b]. Voor één op de vijf mensen wereldwijd die rechtstreeks afhankelijk zijn van wilde soorten voor hun inkomen en voedsel[c] vormt dat een zeer reëel probleem.

Maar met beter beheer kan de natuur in een van onze machtigste bondgenoten worden omgevormd wanneer we de klimaatverandering aanpakken, ongelijkheden terugdringen en de levensstandaard verbeteren.

Bij Unilever werken we al heel lang aan de natuuragenda, die enkele belangrijke successen heeft geboekt. Eind 2023 werd bijvoorbeeld onafhankelijk vastgesteld dat we voor 97,5% ontbossingsvrij waren bij de inkoop van onze vijf belangrijkste grondstoffen. Maar we weten dat we meer moeten doen.

Als onderdeel van ons geactualiseerde duurzaamheidsplan hebben we ambitieuze doelstellingen voor ons werk ontwikkeld om de natuur te behouden. We zijn vastbesloten om met grotere urgentie te handelen, tastbare resultaten te leveren en onze belangenbehartiging te concentreren op het realiseren van echte verandering.

Het effect van onze natuurdoelen vergroten

Onze geactualiseerde doelstellingen richten zich op gebieden waarvan we weten dat we een significante impact kunnen hebben. Daarnaast blijven we ons nog steeds inspannen om het beste resultaat voor de natuur te bereiken. De kern van onze strategie is om veerkrachtige en regeneratieve natuurlijke, agrarische ecosystemen te helpen creëren.

We hebben de hoeveelheid land die we hopen te beschermen en herstellen aanzienlijk vergroot, onder meer door de invoering van regeneratieve landbouwpraktijken op 1 miljoen hectare landbouwgrond en door middel van onze inspanningen hieromtrent 1 miljoen hectare aan land te herstellen. Ook hernieuwden we onze belofte om ervoor te zorgen dat onze toeleveringsketens die gekoppeld worden aan primaire ontbossing, niet meer aan ontbossing doen, en beloven we dat we tegen 2030 zullen garanderen dat 95% van onze belangrijkste oogstvolumes duurzaam geproduceerd is. Tot slot zetten we ons in voor het behoud van de drinkwatervoorraad door gedeelde uitdagingen omtrent water binnen en buiten onze bedrijfsvoering aan te pakken, door programma's op te zetten op 100 locaties in gebieden met waterschaarste, hetgeen ook tegen 2030 gerealiseerd moet zijn.

Een veld met tomatengewassen in rijen

Onderling verbonden oplossingen zullen onze impact helpen vergroten

Om elk van deze doelen te bereiken is een meervoudige en vaak samenhangende aanpak nodig. We gebruiken bijvoorbeeld een mix van oplossingen om ontbossing tegen te gaan. Deze variëren van het doorvoeren van fundamentele transformaties binnen onze toeleveringsketen en die van onze leveranciers tot het rechtstreeks investeren in infrastructuur, technologie en innovatie om een​betere traceerbaarheid te garanderen en het land beter te gebruiken. We werken ook samen met boeren en kleine boeren in de gemeenschappen en gebieden waar we onze grondstoffen inkopen. Dit doen we om de lokale steun voor ontbossingsvrije praktijken te vergroten en om alternatieve inkomstenstromen te helpen bieden. Tot slot werken we samen met andere bedrijven en de overheid om te lobbyen voor bredere verandering.

De onderlinge samenhang van onze ecosystemen betekent dat het werk dat wordt gedaan om het ene doel te bereiken vaak gunstige gevolgen zal hebben voor het andere. Een landschapsgerichte aanpak om ontbossing aan te pakken zal ons dus ook helpen ons nieuwe doel te bereiken: het beschermen en herstellen van 1 miljoen hectare aan natuurlijke ecosystemen.

Neem bijvoorbeeld onze bestaande landschapsprogramma's in de provincies Atjeh, Noord-Sumatra, Riau en Centraal-Kalimantan in Indonesië, en Sabah in Maleisië. Via deze duurzaamheidsinitiatieven hebben we al bijgedragen aan de bescherming van 290.000 hectare bos en land in Zuidoost-Azië. Dit hopen we elders ook te bereiken.

Tegelijkertijd zal de manier waarop we ons doel voor regeneratieve landbouw verwezenlijken effect hebben op ons doel voor duurzame inkoop. Ons bestaande regeneratieve landbouwprogramma zal ons helpen regeneratieve landbouwpraktijken in te voeren op 1 miljoen hectare landbouwgrond. Het programma schetst ook de Unilever Regenerative Agriculture Principles (RAP’s) (PDF 8.34 MB), die bijdragen aan ons duurzame inkoopprogramma om ons doel te realiseren: 95% (in volume) van de 12 belangrijkste gewassen die in 2030 als duurzaam zijn gekwalificeerd.

Onze geactualiseerde doelstellingen richten zich op gebieden waarvan we weten dat we een significante impact kunnen hebben. Daarnaast blijven we ons nog steeds inspannen om het beste resultaat voor de natuur te bereiken.

Willem Uijen, Chief Procurement Officer

Samenwerken aan het herstellen van het natuurlijke evenwicht

Samenwerking zal van cruciaal belang zijn voor ons succes, vooral op de grond. We kunnen deze doelen niet bereiken zonder de steun van de kleine boeren en gemeenschappen die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van de akkers waarop onze gewassen worden verbouwd.

We zullen kleine boeren helpen hun inkomen te verhogen door middel van certificeringsprogramma's en programma's voor inkomensgroei die gericht zijn op het verbeteren van de gewasopbrengsten. Deze ‘smartmix’-interventies kunnen diversificatie van inkomstenstromen, toegang tot krediet en arbeidsbesparende instrumenten omvatten. We hebben cacaoboeren geholpen de rechten op hun land veilig te stellen en projecten op het gebied van agrobosbouw in Ivoorkust ondersteund. We hebben ook manieren gevonden om onafhankelijke kleine boeren te helpen, door rechtstreeks van kleine boeren in te kopen en hun inspanningen te ondersteunen om ook andere gewassen te verbouwen.

Partnerschappen om de natuur te beschermen

Om verandering te bewerkstelligen hebben we sterke partnerschappen nodig. Ons collectieve vermogen om een​duurzame toekomst op te bouwen is afhankelijk van samenwerking met degenen die onze waarden en ambitie delen. Samen met onze leveranciers hebben we in ons Mens- en Natuurbeleid (PDF 2.04 MB) duidelijke eisen gesteld om bosgerelateerde grondstoffen te beschermen en de mensenrechten te bevorderen.

We moeten nauw samenwerken met overheden om politiek leiderschap te stimuleren en te ondersteunen, en we hebben krachtiger actie nodig van het bedrijfsleven en van onze collega's. Zoals we zien in onze landschapsprogramma's kunnen we door met NGO's samen te werken schaalbare oplossingen voor gemeenschappelijke problemen ontwikkelen, multi-stakeholder-benaderingen uitproberen en geleerde lessen delen om de industrie te helpen transformeren.

Mannen die palmolie oogsten

Investeren in de natuur

Meer dan de helft van het totale BBP van de wereld, gelijk aan 44 biljoen dollar aan economische waardecreatie, is matig of sterk afhankelijk van de natuur en haar diensten. Bij Unilever erkennen we dat ons bedrijf niet kan bestaan zonder functionerende systemen uit de natuur. Om de ecologische en sociale oplossingen die de natuur biedt te benutten en de essentiële natuurlijke hulpbronnen te behouden waar we allemaal afhankelijk van zijn, zal een radicale verandering in onze collectieve denkwijze nodig zijn.

Onze nieuwe natuurdoelen erkennen de rol die wij moeten spelen om onze ecosystemen weer in balans te brengen en zullen ons helpen om samen te werken om duurzaamheid gemeengoed te maken.

Bezoek onze Sustainability Hub voor meer informatie over onze geactualiseerde beloften op het gebied van klimaat, natuur, kunststoffen en levensonderhoud.

Terug naar boven