Doorgaan naar Inhoud

Unilever stimuleert investering in R&D voor verpakking om nieuw plastic te verminderen

Gepubliceerd:

Bij ons Global Packaging R&D Centre gaat een aanzienlijk deel van de investeringen naar de ontwikkeling van nieuwe duurzame verpakkingsmaterialen en -technologieën. Lees hoe dit de verwezenlijking van onze doelstellingen voor plastic versnelt.

Verpakkingsexpert van Unilever test gerecycled plastic bij ons Advanced Manufacturing Centre in Port Sunlight om veiligheid en kwaliteit te waarborgen.

We hebben de ambitie een einde te maken aan plasticvervuiling door middel van reductie, circulatie en samenwerking. In ons Global Packaging R&D Centre is een gespecialiseerd team van experts bezig deze visie werkelijkheid te laten worden.

De afgelopen jaren hebben we onze investering in materiaalwetenschap- en technologie meer dan verdubbeld en we breiden onze interne expertise verder uit terwijl we onze ambitieuze doelstellingen op het gebied van plastic versneld realiseren.

"De voortgang die we boeken ten aanzien van plastic is ongekend binnen de sector, maar we kunnen niet achterover gaan leunen", legt Pablo Costa, ons Global Head of Packaging uit.

"Daarom nemen we materiaalwetenschap nu in eigen handen. Het is onze bedoeling te optimaliseren wat we zelf kunnen doen, terwijl we met onze partners en collega's end-to-end samenwerken om deze oplossingen op de markt te brengen."

Ons gebruik van gerecycled plastic verhogen

Het verwerken van meer gerecycled materiaal (PCR, post-consumer recycled) in onze verpakkingen is de sleutel tot het verminderen van ons gebruik van nieuw plastic. Maar het is niet alleen een kwestie van het ene voor het andere verwisselen: het is een complexe technische uitdaging.

Het gerecyclede plastic dat we gebruiken wordt grondig getest en op kwaliteit gecontroleerd om ervoor te zorgen dat onze verpakking eruit ziet en presteert als nieuw plastic. Zo moet het bijvoorbeeld fris ruiken en kleuren hebben die nog helder en aantrekkelijk zijn voor consumenten.

Dit jaar heeft ons Packaging R&D-team 160 soorten gerecycled plastic getypeerd om een digitaal hulpmiddel te maken dat de kleur van verpakkingen kan voorspellen, zodat er geen fysiek prototype met gerecycled materiaal hoeft te worden gemaakt om te zien hoe het eruit zal zien. Dit bespaart enorm veel tijd en hulpmiddelen omdat de ontwikkelingstijd met zo'n 25% wordt teruggebracht.

We maken ook gebruik van ons Advanced Manufacturing Centre (onze fabriek op proefschaal voor interne tests) om onze materialen en ontwerpen virtueel te optimaliseren voordat we ze op de markt brengen. Dit beperkt de behoefte aan fysieke tests en fabrieksproeven en helpt ons ervoor te zorgen dat onze verpakkingen geschikt zijn om op grote schaal in de fabriek te worden uitgerold.

Twee wetenschappers op het gebied van Unilever-verpakkingsmateriaal testen monsters om hun barrière-eigenschappen tegen vocht, zuurstof en licht te controleren.

Flexibele materialen van de volgende generatie ontwikkelen

Als onderdeel van onze doelstelling om tegen 2035 100% van onze flexibele plastic verpakking herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar te maken, werken we op dit moment aan een serie oplossingen. Onze benadering is om eerst niet-essentiële verpakking te elimineren door alternatieve productformaten en bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Realistisch gezien zal dit meer tijd en een systeemverandering vereisen. Daarom zijn we ook bezig met de ontwikkeling van alternatief materiaal voor flexibel plastic.

Via ons programma 'Future Flexibles' ontwikkelen we materialen, voor dingen zoals zakjes en tassen, die zowel recyclebaar als composteerbaar zijn. Dit betekent het ontwerpen van materialen die compatibel zijn met recyclingsystemen en die van nature biologisch afbreekbaar zijn.

Momenteel is papier het enige breed recyclebaar en composteerbaar verpakkingsmateriaal op de markt. Papier alleen is echter niet voldoende als verpakkingsmateriaal. Het heeft lage barrière-eigenschappen, het scheurt makkelijk in industriële productieomgevingen en het smelt niet, wat het sealen van de verpakking extra lastig maakt. Daarom hebben veel verpakkingsoplossingen met papier vaak een dunne laag plastic film nodig om in een barrièrebescherming te voorzien en het product binnenin te sealen en beschermen.

"Vloeistofproducten zoals wasmiddelen en shampoo verpakken is vanuit technisch oogpunt een van de meest complexe uitdagingen die we in R&D proberen aan te gaan", licht Pablo toe. "Vergeleken met droge producten zijn hun barrière-eisen hoger. De oplossing is de verwijdering van de plastic filmlaag door alternatieve materialen te ontwikkelen die de verpakking kunnen sealen en barrièrebescherming verschaffen, zonder dat dit ten koste gaat van de recycleerbaarheid en natuurlijke biologische afbreekbaarheid."

Ons Packaging R&D-team beoordeelt voortdurend nieuwe materialen en technologieën. Tot nog toe hebben we meer dan 3.000 technologieën geëvalueerd, waaronder die van andere bedrijfstakken, zoals farmaceutica en elektronica, die op dit moment niet in verpakking gebruikt worden. We blijven nieuwe innovaties verkennen en werken nu samen met partners om de meest veelbelovende verpakkingen in onze brede portefeuille aan te passen en te testen.

"Voor het overstappen op recycleerbaar en composteerbaar papieren flexmateriaal is een enorme transformatie in de sector nodig", vertelt Pablo. "Er zijn geen snelle oplossingen. Maar we zijn al begonnen met de voorbereiding van onze toeleveringsketen (en onze consumenten) op de overgang."

Unilever-wetenschapper test papiermateriaal om te zien of de kwaliteit, sterkte en het uiterlijk ervan behouden blijven tijdens de toeleveringsketen.

Onderdeel van een groter geheel

Het maken van nieuwe duurzame materialen en technologieën gaat hand in hand met onze werkzaamheden om volledig nieuwe verpakkingsformaten en schaalbare modellen voor hergebruik en navulling te ontwikkelen en in te zetten.

We blijven ook pleiten voor een systeemverandering, want vrijwillige actie door bedrijven is onvoldoende om het tij van de plasticverontreiniging te keren. Er zijn ambitieuze, gecoördineerde beleidsmaatregelen nodig gedurende de hele levenscyclus van plastic die oplossingen opschalen en ervoor zorgen dat alle bedrijven zich aan dezelfde regels houden.

"Alleen door samen te werken zullen we alternatieve materialen, formaten en modellen kunnen opschalen en dichter bij onze doelen komen", zegt Pablo. "We zetten ons volledig in om een toonaangevende rol te spelen bij deze verandering."

Terug naar boven