1. Home
  2. ...
  3. Ander nieuws
  4. ‘Supporting Better Dairy’ wil koeienwelzijn in Europa verbeteren

‘Supporting Better Dairy’ wil koeienwelzijn in Europa verbeteren

Juni 2012 - Eind juni is in Brussel de campagne ‘Supporting Better Dairy’ van start gegaan om het welzijn van melkkoeien in heel Europa te verbeteren.

Unieke samenwerking

Deze campagne is een unieke samenwerking tussen ijsmerk Ben & Jerry’s en twee toonaangevende dierenwelzijnsorganisaties, Compassion in World Farming (CIWF) en World Society for the Protection of Animals (WSPA). Het doel van de campagne is het welzijn van melkkoeien in heel Europa te verbeteren. Om de campagne onder de aandacht te brengen van de Europese Commissie organiseerden de initiatiefnemers bij de start ervan een symbolische koeiendans in Brussel. Ook op andere plaatsen werd deze dans uitgevoerd. Koeien die na de winter weer de wei in mogen dansen immers ook van blijdschap!

Blije koeien maken lekker ijs

Voor het welzijn van melkkoeien bestaat momenteel geen Europese wetgeving, terwijl er wel minimumnormen zijn voor andere boerderijdieren, zoals varkens en kippen. Hierdoor verschillen de leefomstandigheden van melkkoeien binnen de EU sterk, met als gevolg dat veel koeien gezondheidsproblemen hebben en zijn gehuisvest in ongeschikte stallen.

Bovendien worden steeds meer koeien het hele jaar binnengehouden. Jerry Greenfield, medeoprichter van Ben & Jerry’s zegt hierover: “De realiteit is dat welzijnsnormen voor koeien binnen de Europese Unie sterk variëren. Wij houden van koeien en we geloven dat alleen blije koeien lekker ijs maken. Helaas worden koeien als een van de weinige boerderijdieren in Europa niet beschermd door specifieke regelgeving. Het is dan ook essentieel om binnen Europa omstandigheden te creëren die de gezondheid van onze koeien en de duurzaamheid van onze industrie op de lange termijn veilig stellen.”

Burgerinitiatief

Onderdeel van de campagne is het allereerste Europees burgerinitiatief (EBI) op het gebied van dierenwelzijn. Dit initiatief maakt het Europese burgers mogelijk met een voorstel te komen voor minimale welzijnsnormen voor de 23 miljoen melkkoeien in Europa. Zo kunnen burgers eraan bijdragen het welzijn van koeien op de Europese agenda te krijgen. Het burgerinitiatief komt op een moment dat de interesse van consumenten voor het welzijn van melkkoeien groter dan ooit is.

Uit een EU-breed onderzoek* uitgevoerd voor ‘Supporting Better Dairy’ blijkt dat 89 procent van de consumenten vindt dat er regelgeving nodig is om koeien te beschermen; 81 procent geeft aan bereid te zijn een petitie te tekenen om dit af te dwingen. 

Logo Supporting Better Dairy 125x110Volgens Ilaria Ida, lid van het EBI-burgercomité en Social Mission Manager van Ben & Jerry’s Europa, zijn deze handtekeningen hard nodig. “Wij zijn ervan overtuigd dat zorg voor de gezondheid en het welzijn van koeien niet alleen goed is voor de koe, maar ook een positief effect heeft op de prestaties van een boerderij. We vragen dan ook iedereen om de petitie van ‘Supporting Better Dairy’ te ondertekenen, zodat we ervoor kunnen zorgen dat alle koeien in Europa blije koeien zijn.”

Om dit Europees burgerinitiatief te laten slagen, moet de petitie worden gesteund door ten minste één miljoen EU-burgers, afkomstig uit minimaal zeven van de 27 lidstaten van de EU. Meer informatie over het EBI is te vinden op de website van de Europese Commissie.

*Onderzoek onder 1.159 consumenten uit acht EU-landen (UK – Ierland – Nederland – Duitsland – Frankrijk – Zweden – Denemarken – Finland) uitgevoerd in mei 2012.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACTEER ONS

Neem contact op met Unilever en de gespecialiseerde teams of maak wereldwijd nieuwe connecties.

Contacteer Ons