1. Home
  2. ...
  3. Ander nieuws
  4. In het veld met UNICEF in Vietnam

In het veld met UNICEF in Vietnam

Juli 2014 – De Unilever Foundation Ambassador Challenge is een bedrijfsbreed initiatief om bij de medewerkers bewustwording en betrokkenheid te creëren ten aanzien van de Foundation en haar vijf partners. De gekozen medewerkers krijgen de kans met eigen ogen te zien welke positieve maatschappelijke impact de steun van de Foundation heeft op de levens van mensen.

Ayteks verhaal

Aytek Koyun, Foods Specifications Management Technologist bij Unilever R&D, is in 2014 Unilever Foundation-ambassadeur binnen Unilevers partnership met UNICEF. Hij bezocht enkele door UNICEF ondersteunde sanitatieprogramma’s in de provincie An Giang in Vietnam. Steun aan deze programma’s in Vietnam maakt deel uit van Unilevers langetermijndoelstelling om de gezondheid en het welzijn te verbeteren van meer dan een miljard mensen, zoals vastgelegd in het Unilever Sustainable Living Plan.

Bekijk de korte video met een impressie van Ayteks bezoek aan Vietnam.

Leven zonder toilet

In Vietnam beschikken meer dan 3,7 miljoen mensen niet over een toilet; zij doen hun behoefte buiten. Dit betekent dat niet minder dan 1 op de 4 mensen gedwongen is zijn of haar behoefte te doen in een bosje, een rivier of het veld. "Het is echt onacceptabel dat miljoenen mensen een van de belangrijkste basisvoorzieningen moeten ontberen," aldus Aytek. "Zonder toilet lopen vooral kinderen het risico van ziekte of vroegtijdige sterfte.

En het ontbreken van schone en veilige toiletten maakt vrouwen en meisjes extra kwetsbaar voor geweld, om maar niet te spreken van het mogelijk negatieve effect op schoolbezoek door meisjes – het is gewoonweg onvoorstelbaar."

Vraag en aanbod stimuleren

Via de Unilever Foundation en Domestos, Unilevers toonaangevende toiletreinigingsmerk, ondersteunt Unilever het UNICEF-programma Community Approaches to Total Sanitation, ook bekend als CATS. Aytek woonde een trainingssessie bij, waarbij mensen uit de lokale gemeenschap leerden verband te leggen tussen het doen van hun behoefte buiten en de negatieve impact die dit kan hebben op hun gezondheid en het milieu. Aytek: "Het was verbazend te zien hoe snel mensen de link leggen tussen een verbeterde gezondheid en het gebruik van een echt toilet. Dat is iets wat velen van ons in de ontwikkelde wereld als vanzelfsprekend beschouwen."

In het district Tinh Bien bezocht Aytek marketeers van sanitaire voorzieningen die hem uitleg gaven over een aantal kosteneffectieve oplossingen. ‘Met een prijs tussen US$ 150 en US$ 250 konden veel gezinnen zich een toilet veroorloven, maar niet allemaal," aldus Aytek. "Het is dan ook cruciaal voor het succes van CATS om niet alleen de marktvraag te stimuleren, maar tegelijkertijd ook te zorgen voor voldoende keus uit betaalbare toiletten."

Rol van de Vietnamese overheid

"Ook de betrokkenheid van de Vietnamese overheid en de volksgezondheidsautoriteiten is essentieel voor succes," vervolgt Aytek. "Ik heb met functionarissen van de overheid en van volksgezondheid gesproken en zij vertelden dat CATS wordt ingevoerd in 31 provincies als onderdeel van het ‘National Target Programme on Rural Water Supply and Environmental Sanitation, 2012-2015’." Als onderdeel van de inzet van de Vietnamese overheid om de sanitatiecrisis aan te pakken, verklaarde de premier recent dat het tegen 2025 niet meer zal voorkomen dat mensen in Vietnam hun behoefte moeten doen in de buitenlucht.

De kracht van samenwerking

Er moet nog veel worden gedaan op het gebied van sanitatie tot aan 2015, de einddatum in het kader van de Millenniumdoelen, maar ook daarna. Om een wereld te realiseren waar iedereen toegang heeft tot een schoon en veilig toilet is continue samenwerking tussen INGO’s, NGO’s, overheden, multilaterale bureaus, gemeenschappen en de private sector essentieel.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACTEER ONS

Neem contact op met Unilever en de gespecialiseerde teams of maak wereldwijd nieuwe connecties.

Contacteer Ons