1. Home
  2. ...
  3. Persberichten
  4. Unilever publiceert resultaten Sustainable Living Plan

Unilever publiceert resultaten Sustainable Living Plan

Unilever heeft een rapport gepubliceerd over de geboekte vooruitgang in verband met de doelstellingen van haar Sustainable Living Plan.

Unilever publiceert resultaten na eerste jaar baanbrekende sustainable living plan

  • Doelstelling voor duurzame palmolie zal drie jaar voor geplande datum worden gehaald.
  • Nieuwe doelstelling voor de aankoop van 100% palmolie van gecertificeerde traceerbare bronnen tussen nu en 2020.
  • Gevorderde besprekingen met Indonesische overheid voor de bouw van een nieuwe productie-eenheid van 100 miljoen euro om nieuwe doelstelling te helpen verwezenlijken.

Brussel, 24 april 2012 – Unilever publiceerde vandaag een rapport over de geboekte vooruitgang in verband met de doelstellingen van Unilevers Sustainable Living Plan. Met het baanbrekende plan, dat in november 2010 werd bekendgemaakt, engageert de onderneming zich om haar impact doorheen de hele waardeketen terug te schroeven, van de inkoop van grondstoffen tot het gebruik van haar producten door de consument bij het koken, schoonmaken en wassen.

In het rapport kondigt Unilever onder meer aan dat het tegen eind 2012 haar doelstelling zal bereiken om 100% duurzame palmolie te gebruiken, gewaarmerkt met Groene Palmcertificaten – dat is drie jaar vroeger dan gepland.

Hoewel dit een hele vooruitgang betekent, erkent de onderneming dat het Groene Palmplan slechts een stap is op de lange weg naar duurzame palmolie, en geen eindstadium. Unilever stelt nu een nieuw, weliswaar moeilijker te verwezenlijken doel voorop: tegen 2020 wil het nog enkelpalmolie kopen van gecertificeerde traceerbare bronnen. Dat impliceert dat van alle aangekochte gecertificeerde olie kan worden achterhaald van welke plantage ze oorspronkelijk afkomstig is.

Om deze doelstelling te helpen verwezenlijken, lopen er ondertussen ver gevorderde besprekingen met de Indonesische overheid voor de bouw van een grote fractioneerfabriek ter waarde van 100 miljoen euro op Sumatra. Dankzij deze fabriek kan Unilever kosten besparen, onder meer op transport, en kan het de herkomst van de gebruikte palmolie makkelijker traceren.

De resultaten die Unilever boekt ten aanzien van haar plan voor een duurzaam leven kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën:

1. Gebieden waarin we werkelijk vooruitgang boeken, zoals:

  • Duurzame inkopen – 24% van alle landbouwgrondstoffen worden betrokken uit duurzame landbouw, tegenover 14% in 2010.
  • Voeding – meer dan 90% van Unilevers toonaangevende smeerpasta’s bevatten nu minder dan een derde verzadigde vetten.
  • Hernieuwbare energie dekt momenteel 20% van Unilevers totale energiegebruik. De elektriciteit die we in Europa aankopen is voor 100% afkomstig van hernieuwbare bronnen. Het bedrijf gebruikt ook meer biomassa als brandstof voor de stookketels in India en China.
  • Veilig drinkwater – dankzij de waterzuiveraar Pureit beschikken 35 miljoen mensen sinds 2005 over veilig drinkwater.

2. Domeinen waarin Unilever zorgvuldig heeft nagedacht hoe zij haar doelen kon bereiken, maar waar zij nu een versnelling hoger kan schakelen. Gezondheid en hygiëne: het programma voor het wassen van de handen met Lifebuoy-zeep had eind 2011 48 miljoen mensen bereikt; met nieuwe partnerships zoals ‘train the trainer’ in Indonesië komen we in een volgende fase.

3. Domeinen waarin Unilever moeilijk vooruitgang boekt en zal moeten samenwerken met anderen om oplossingen uit te werken.Dat geldt vooral voor doelstellingen die een verandering in het gedrag van de consument vergen, zoals een verminderd gebruik van warm water bij het douchen en het wassen van kleding, of mensen aanmoedigen om voedingsmiddelen met minder zout te eten.

Unilever CEO, Paul Polman, verwoordt het zo:

“In een wereld waarin de temperaturen stijgen, energie steeds meer kost, de volksgezondheid erop achteruit gaat en de voedselvoorziening minder zeker wordt, kunnen ondernemingen niet langer aan de zijlijn blijven zitten wachten tot regeringen in actie treden. Wij moeten onszelf zien als een onderdeel van de oplossing voor deze problemen.Wij zijn ervan overtuigd dat ons toekomstig succes afhangt van het vermogen om onze groei los te koppelen van onze ecologische voetafdruk. Tegelijk willen we onze sociale impact vergroten.”

“Een groot aantal van onze doelstellingen lijken nu nog steeds even gewaagd als op de dag dat wij ze aankondigden. Maar als je de zaken echt wilt veranderen, moet je nu eenmaal lastige doelstellingen durven vooropstellen. Duurzame groei is het enige aanvaardbare groeimodel voor de toekomst.

Daarom maakt het Sustainable Living Plan ook de kern van Unilevers bedrijfsstrategie uit. Wij ondervinden ook dat het helemaal geen obstakel vormt voor onze vooruitgang, maar onze groei net stimuleert. Unilever deed het goed in 2011, maar wat bemoedigend is, is dat merken die duurzaamheid propageren, zoals Lifebuoy-zeep of Persil/Omo Small &Mighty, sneller dan gemiddeld groeiden.

“Het wordt ook steeds duidelijker dat we de belangrijkste problemen niet alleen kunnen oplossen: tot nog toe hebben we vooral veel vooruitgang geboekt in gebieden waarin we samenwerkten met anderen. Als wij onze duurzaamheidsdoeleinden verwezenlijken, maar niemand anders volgt, dan kunnen we uiteindelijk niet van een echt succes spreken. Daarom werken wij samen met andere organisaties zoals Consumer Goods Forum, World Economic Forum, World Business Council for Sustainable Development, regeringen, NGO’s en anderen om een verandering op gang te brengen. Unilever is ervan overtuigd dat samenwerken de enige manier zal zijn om in de toekomst nog zaken te doen.”

Nils van Dam, Country Manager Unilever België & Luxemburg: “Met Lipton-thee bewijzen wij elke dag dat duurzaamheid en groei hand in hand gaan.

In een klein en dichtbevolkt land als België is het belangrijk en noodzakelijk om de milieubelasting samen aan te pakken. Unilever België heeft een lange historiek van samenwerking met partners, waaronder bijvoorbeeld de Belgische Cardiologische Liga, Viasano, het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité, en vele andere. Wij wensen in de toekomst ook via dit soort partnerships bij te dragen tot het realiseren van een duurzaam leven.”

Voor meer informatie en het volledige eerste jaarverslag van de geboekte resultaten kunt u een kijkje nemen op www.unilever.com/sustainable-living.

Over Unilever

Unilever is een van de meest toonaangevende producenten van consumentengoederen met een hoge omloopsnelheid (fast-moving consumer goods) ter wereld met vestigingen in meer dan 100 landen. Onze producten worden in ruim 190 landen verkocht. Jaarlijks gaan er wereldwijd 170 miljard Unilever-producten over de toonbank en onze producten worden meer dan 2 miljard keer per dag gebruikt. We hebben meer dan 171.000 medewerkers en behaalden in 2011 een jaaromzet van € 46,5 miljard.

Unilever werkt aan een betere toekomst, iedere dag. Wij helpen mensen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen met merken en diensten die goed zijn voor hen én voor anderen. Onze portfolio omvat een aantal van ’s werelds bekendste en populairste merken, waaronder dertien merken met elk een jaaromzet van meer dan € 1 miljard, en we zijn wereldwijd marktleider in de meeste categorieën waarin we actief zijn. Onze portfolio telt bekende merken als Knorr, Hellmann’s, Lipton, Dove, Vaseline, Persil, Cif, Marmite en Pot Noodle.

Unilever is voor het dertiende opeenvolgende jaar leider in de sector ‘Voedingsmiddelenproducenten’ in de Dow Jones Sustainability World Indexes. We zijn opgenomen in de FTSE4Good Index Series en hebben op milieugebied een topscore van 5 behaald, waardoor we zijn opgenomen in de FTSE4Good Environmental Leaders Europe 40 Index. In 2011 stond Unilever op kop in de ClimateCountsCompany Scorecard en werd het uitgeroepen tot nummer 1 van de Global Corporate Sustainability Leaders volgens de laatste bevindingen van een studie van GlobeScan Inc. en SustainAbility Ltd.

In België heeft Unilever een 600-tal werknemers, een jaaromzet van ca. 600 miljoen euro en meer dan 30 toonaangevende merken.

Unilever Sustainable Living Plan

In november 2010 lanceerden we het Unilever Sustainable Living Plan.Unilever verklaarde openlijk zich tien jaar lang te zullen inspannen voor een duurzame groei; daarbij stelde het een 60-tal specifieke doelstellingen voorop die het nieuwe gedachtegoed in de activiteiten verankerden. Wat het Unilever Sustainable Living Plan anders maakt, is dat de volledige waardeketen erbij betrokken is. Unilever neemt niet alleen de verantwoordelijkheid voor haar eigen rechtstreekse activiteiten, maar ook voor haar leveranciers, distributeurs en – vooral ook – hoe de consument merken zoals Dove, Knorr, Lipton, Lifebuoy en Pureit gebruikt.

Volgens het plan zal Unilever tegen 2020:

  • meer dan een miljard mensen helpen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren;
  • de milieuvoetafdruk van de productie en het gebruik van haar producten halveren;
  • 100% van haar landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame landbouw.

Voor meer informatie over Unilever en haar merken kunt u een kijkje nemen op www.unilever.be.

Belgium

Unilever Belgium N.V.
Humaniteitslaan/Boulevard de l’Humanité 292
1190 Brussel/Bruxelles
Belgium

T: +32 (0) 2 333 6666

Unilever-Belgium.External-Relations@unilever.com

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

CONTACTEER ONS

Neem contact op met Unilever en de gespecialiseerde teams of maak wereldwijd nieuwe connecties.

Contacteer Ons