* Unilever stelt een omzetdoelstelling van EUR 1 miljard voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven.
* Het bedrijf wil bovendien de voedselverspilling halveren en de voedingswaarden voor al haar merken verhogen.
* De gepresenteerde doelen maken deel uit van het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.
Londen/Rotterdam, 18 november 2020 - Vandaag kondigde Unilever een nieuw jaarlijks omzetdoel van EUR 1 miljard aan voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven, binnen de komende vijf tot zeven jaar. Deze groei zal worden gestimuleerd door de uitrol van De Vegetarische Slager en de uitbreiding van het aantal vegan alternatieven van merken als Hellmann’s, Magnum en Wall’s/OLA.
Deze doelstelling maakt deel uit van het vandaag gepresenteerde wereldwijde 'Future Foods' programma. Dit programma richt zich op twee kerndoelen: mensen helpen over te stappen op gezondere voeding en de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen verminderen.
Unilever, tevens producent van Lipton, Ben & Jerry’s en Knorr, wil daarnaast:
- De voedselverspilling in haar directe wereldwijde activiteiten van fabriek tot schap halveren voor 2025 - dat is vijf jaar eerder dan al was toegezegd, als onderdeel van de Champions 12.3- coalitiedoelstelling.
- Het aantal producten dat voedzame voeding levert verdubbelen tegen 2025 – dit zijn producten met een ruime hoeveelheid groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten zoals zink, ijzer, omega-3 en jodium.
- Het aantal calorieën en de zout- en suikergehaltes in haar producten verder verlagen.
- 85% van het Unilevers wereldwijde voedingsmiddelenportfolio zal consumenten helpen hun zoutinname te verminderen tot maximaal 5 gram per dag, tegen 2022.1
- 95% van het verpakte ijs van Unilever zal in 2025 niet meer dan 22 gram aan suiker en 250 Kcal per portie bevatten. Dit komt bovenop de kinderijsjes van het bedrijf, die sinds 2014 max 110 Kcal bevatten.
Hanneke Faber, President Foods & Refreshment van Unilever: ”Als een van ’s werelds grootste voedingsmiddelenproducenten kunnen we een kritieke rol spelen in de transformatie van het wereldwijde voedselsysteem. Het is niet aan ons om te bepalen wat mensen eten maar we kunnen wèl gezondere en plantaardige alternatieven toegankelijk maken voor iedereen. Dit zijn ambitieuze, verstrekkende doelstellingen die aangeven dat we een positieve bijdragen willen leveren aan de wereld.”
“De meeste mensen erkennen inmiddels dat het bestaande voedselsysteem onrechtvaardig en inefficiënt is. Een miljard mensen wereldwijd lijdt honger terwijl twee miljard mensen te zwaar is of zelfs obesitas heeft. Een derde van al het geproduceerde voedsel wordt weggegooid. En de vee-industrie is de op een na grootste veroorzaker van de uitstoot van broeikasgassen, na fossiele brandstoffen. Het is tevens een veroorzaker van ontbossing, water- en luchtvervuiling en het verlies van biodiversiteit .”
In 2019 toonde het EAT-Lancet-rapport aan dat een dieet met meer plantaardige voedingsstoffen en minder dierlijke producten een positieve invloed heeft op zowel de gezondheid van mens als milieu .
Jessica Fanzo, Bloomberg Distinguished Associate Professor of Global Food & Agricultural Policy and Ethics aan Johns Hopkins University en co-auteur van het EAT-Lancet-rapport: "Het dagelijkse eetpatroon van een gemiddeld persoon moet in de komende dertig jaar drastisch veranderen als we iedereen willen voeden zonder de planeet uit te putten. Door de voedselproductie en voedselomgevingen te verbeteren, onze eetgewoonten te veranderen en voedselverspilling tegen te gaan, maken we een begin met het oplossen van deze problemen. De toezeggingen van Unilever zijn essentieel om mensen te helpen hun eetpatroon aan te passen met gezondere en duurzamere producten, die toegankelijk en betaalbaar zijn.”
Liz Goodwin, Senior Fellow en Director Food Loss And Waste bij het World Resources Institute: “Voedselverlies en -verspilling brengen enorme kosten met zich mee voor de wereldwijde economie, het milieu en de maatschappij. We weten dat voedselverlies en -verspilling verantwoordelijk zijn voor 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen7. Bovendien is het een onnodige verspilling van land en water. Het is van vitaal belang dat zoveel mogelijk bedrijven het probleem van voedselverspilling als prioriteit gaan zien en actie ondernemen om het tegen te gaan.
Het is mooi om te zien dat Unilever hierin een voortrekkersrol op zich neemt. Omdat Unilever zo groot is en zo’n breed bereik heeft, zal deze belofte om voedselverspilling te halveren in haar wereldwijde bedrijfsvoering ongetwijfeld anderen stimuleren om ook actie te ondernemen.”
Unilever breidt haar activiteiten op het gebied van plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven al enkele jaren uit. Amper twee jaar na de overname van De Vegetarische Slager in 2018 is het plantaardige vleesmerk al verkrijgbaar in meer dan 30 landen. Vorig jaar werd het bedrijf geselecteerd als leverancier van de plantaardige Whopper en Nuggets van Burger King in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Op het gebied van ijs werd in 2019 de eerste vegan Magnum door PETA verkozen tot Best Vegan Ice Cream in Engeland. Hellmann’s vegan mayonaise en Ben & Jerry’s zuivelvrije Coconutterly Caramel’d Dairy-Free ijs werden in 2020 door Nielsen uitgeroepen tot een van de 25 meest baanbrekende innovaties in Europa.
In 2019 investeerde Unilever EUR 85 miljoen in ‘The Hive’, haar food innovation centre aan de universiteit van Wageningen, om zo onderzoek naar plantaardige ingrediënten en vleesalternatieven, efficiënte gewassen, duurzame voedselverpakking en voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde te steunen.
De doelstellingen van de Foods & Refreshment divisie ondersteunen bovendien Unilevers wereldwijde toezeggingen om voor 2023 een ontbossingsvrije toeleveringsketen te realiseren, EUR 1 miljard te investeren in een nieuw klimaat- en natuurfonds en te zorgen dat 100% van haar plastic verpakkingen voor 2039 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar is.
1 Onderzoek van Oxfam: een miljard mensen lijdt honger
2 Meer dan twee miljard mensen heeft overgewicht of obesitas:
3 Een derde van het voedsel in de wereld wordt verspild:
4 De impact van veeteelt op klimaatverandering:
6 Barclays ‘Carving up the Alternative Meat Market’ (2019)
Noot voor de redactie
De wereldwijde markt voor plantaardige vleesvervangers groeit met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 15,8% 8 en zal tegen 2027 een omzet van 35,4 miljard dollar vertegenwoordigen. Barclays schatte in 2019 dat de bredere plantaardige markt de komende tien jaar met meer dan 1000% kan groeien met een waarde van 140 miljard dollar tegen 2029. Het onderzoek concludeerde ook dat 92% van de plantaardige maaltijden in Engeland wordt gegeten door de 22 miljoen niet-vegatarische 'flexitariërs' in de markt.
In 2020 toonde onderzoek door het ethische beleggersnetwerk FAIRR aan dat twee op de vijf internationale voedingsmiddelengiganten inmiddels speciale teams hebben die plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel ontwikkelen en op de markt brengen. Unilever is een van slechts twee bedrijven die dit jaar als 'pionier' wordt vermeld in de FAIRR werelwijde top 25 retailers en fabrikanten van voedingsmiddelen die overschakelen op duurzamere eiwitbronnen.
Voorbeeld van een Unilever Foods innovatieproject
De recente aankondiging van het samenwerkingsverband tussen Unilever en de microalgen-expert Algenuity markeert een belangrijke stap in deze cruciale overstap naar de ontwikkeling van duurzame voedselalternatieven. Ondanks dat ze boordevol eiwitten, antioxidanten, vitaminen en mineralen zitten, zijn microalgen nooit echt populair geworden. De voornaamste redenen zijn hun sterke groene kleur en bittere smaak en geur.
Om dit op te lossen heeft Algenuity een innovatieve technologie ontwikkeld: Chlorella Colours®. Dit proces verwijdert de onprettige smaak van de microalgen zonder waardevolle voedingsstoffen te vernietigen. De emulgerende en verrijkende eigenschappen van microalgen zijn te vergelijken met die van traditionele ingrediënten zoals eieren. Dat betekent dat ze gebruikt kunnen worden in talrijke voedingsmiddelen, waaronder mayonaise, soepen, sauzen, vleesalternatieven, bakproducten en pasta. Hierdoor zijn microalgen uiteraard ook relevant voor Unilevers merken, waaronder Hellmann's, Knorr en De Vegetarische Slager.
Over Unilever
Unilever is een van 's werelds toonaangevende leveranciers op het gebied van Beauty & Personal Care, Home Care en Foods & Refreshment producten die in meer dan 190 landen worden verkocht en ruim 2,5 miljard consumenten per dag bereiken. We hebben wereldwijd 150.000 medewerkers in dienst en behaalden in 2019 een omzet van € 52 miljard. Meer dan de helft van Unilever’s voetafdruk wordt gegeneerd in opkomende markten. Unilever heeft circa 400 merken die in huishoudens over de hele wereld te vinden zijn, waaronder Dove, Knorr, Dirt Is Good, Rexona, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, Lux, Magnum, Axe, Sunsilk en Surf.
Het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) ligt aan de basis van onze strategie en middels dit USLP willen wij:
- Tegen 2020 meer dan een miljard mensen helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren.
- De impact van onze producten op het milieu halveren tegen 2030.
- De levensstandaard van miljoenen mensen verhogen tegen 2020.
Het USLP voegt waarde toe door groei en vertrouwen te bevorderen, kosten te elimineren en risico's te reduceren. Onze Sustainable Living merken waren in 2019 verantwoordelijk voor 78% van de totale groei en 75% van de omzet.
Sinds 2010 hebben we via het Unilever Sustainable Living Plan actie ondernomen om meer dan een miljard mensen te helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren, onze ecologische voetafdruk te halveren en het levensonderhoud van miljoenen mensen te verbeteren, terwijl we tegelijkertijd ons bedrijf laten groeien. We hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt en blijven onze ambitie verder uitbreiden - in 2019 verbonden we ons ertoe om ervoor te zorgen dat 100% van onze plastic verpakkingen tegen 2025 volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn.
Hoewel er nog meer te doen is, zijn we er trots op in 2019 erkend te zijn als sectorleider in de Dow Jones Sustainability Index en in 2020 - voor het tiende opeenvolgende jaar - als het best genoteerde bedrijf in het GlobeScan/SustainAbility Sustainability Leaders-onderzoek.
Ga voor meer informatie over Unilever en haar merken naar, www.unilever.nl.
Ga voor meer informatie over USLP naar: www.unilever.sharepoint.com/sites/BeneluxNL/Pages/Sustainable-Living.aspx.
Over De Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager werd opgericht door Jaap Korteweg, boer van de negende generatie en vleesliefhebber die vegetariër werd. De Vegetarische Slager produceert een breed assortiment nostalgische favorieten die vleesliefhebbers niet kunnen missen. Het merk wil de grootste slager ter wereld worden door plantaardige eiwitten te produceren die qua smaak, textuur en voedingswaarde concurreren met dierlijk vlees.
De Vegetarische Slager werd in 2018 aangekocht door Unilever en de producten worden op bijna 30 markten verkocht. Oprichter Jaap Korteweg werd twee keer verkozen tot Ondernemer van het Jaar en stond in de afgelopen drie jaar in de top vijf van de Duurzame 100 van dagblad Trouw.
Ga voor meer informatie naar: www.devegetarischeslager.nl.
Safe Harbour Statement
This announcement may contain forward-looking statements, including ‘forward-looking statements’ within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as ‘will’, ‘aim’, ‘expects’, ‘anticipates’, ‘intends’, ‘looks’, ‘believes’, ‘vision’, or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Unilever Group (the ‘Group’). They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.
Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements. Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are:
Unilever’s global brands not meeting consumer preferences; Unilever’s ability to innovate and remain competitive; Unilever’s investment choices in its portfolio management; the effect of climate change on Unilever’s business; Unilever's ability to find sustainable solutions to its plastic packaging; significant changes or deterioration in customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain and distribution; increases or volatility in the cost of raw materials and commodities; the production of safe and high quality products;
Secure and reliable IT infrastructure; execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic, social and political risks and natural disasters; financial risks; failure to meet high and ethical standards; and managing regulatory, tax and legal matters.
A number of these risks have increased as a result of the current Covid-19 pandemic. These forward-looking statements speak only as of the date of this document. Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group’s expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based.
Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group’s filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including in the Annual Report on Form 20-F 2019 and the Unilever Annual Report and Accounts 2019.